Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Sittard-Geleen
Geplaatst op Lokaalnieuwssittardgeleen.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Haspelsestraat Sittard Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen: 1. Besluiten: Voor het uitvoeren van een bordenplan in de Ligne en omgeving in Sittard de onderstaande verkeersmaatregelen nemen: 1. Op de Voorstad (ter hoogte van de kruising met de Rijksweg Noord) de borden plaatsen ‘Voetgangerszone begin en einde’ (bord G07zb en ze) met als onderbord ‘toegestaan fietsers, tot 12 h / na 18.30 h’ en als onderbord ‘Laden en lossen toegestaan ma t/m za 6.00 – 12.00 h, 18.30 – 21.30 h, do 21.30 – 23.00 h’ en de borden ‘verboden voor voertuigen langer dan 10 m of een grotere asdruk dan 4 t’ (borden C17-10 en C20-40). 2. Op de Willie Hillenstraat (ter hoogte van de kruising met de Rijksweg Noord) de borden plaatsen ‘Voetgangerszone begin en einde’ (bord G07zb en ze) met als onderbord ‘toegestaan fietsers’ en als onderbord ‘Laden en lossen toegestaan ma t/m za 6.00 – 12.00 h, 18.30 – 21.30 h, do 21.30 – 23.00 h’ en de borden ‘verboden voor voertuigen langer dan 10 m of een grotere asdruk dan 4 t’ (borden C17-10 en C20-40). 3. Op de Ligne (ter hoogte van de overgang in de Thur Laudystraat) het bord plaatsen ‘Voetgangerszone begin’ (bord G07 zb) met als onderbord ‘toegestaan fietsers’). 4. Op de Wolf en Herzdahlstraat twee borden ‘Voetgangerszone begin’ (bord G07zb) en een bord ‘Voetgangerszone einde’ (bord G07ze) met als onderbord ‘toegestaan fietsers ma t/m za tot 12 / na 18.30 h’. 5. Op de Thur Laudystraat (nabij de kruising met de Deken Tijssenstraat) de borden plaatsen ‘Voetgangerszone begin en einde’ (bord G07zb en ze) met als onderbord ‘toegestaan fietsers’. 6. Op de Haspelsestraat (ter hoogte van de kruising met de Voorstad) het bord plaatsen ‘Doodlopende weg’ (bord L08) met het onderbord ‘Uitgezonderd fietsers’ (bord OB52) en het bord ‘Stopverbod’ (bord E02). 7. Op het Julia van Ravensbergpad (ter hoogte van de kruising met de Thur Laudystraat) plaatsen van het bord ‘Doodlopende weg’ (bord L08). 8. Op de Linde (ter hoogte van de kruising met de Haspelsestraat) de borden plaatsen ‘Gesloten voor alle verkeer’ (bord C01) met als onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ en het bord ‘Eenrichtingsweg’ (bord C03) met als onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’ (bord OB54). 9. Op de Linde (ter hoogte van de kruising met de Rijksweg Noord) de borden plaatsen ‘Gesloten voor alle verkeer’ (bord C01) en het bord ‘Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten’ (bord C02) met als onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’ (bord OB54), en de borden ‘Maximumsnelheid 30 km/h zonebegin en –einde’ (borden A0130 zb en ze) en het bord ‘Verplichte rijrichting rechtsaf’ (bord D05r). 10. Op de Linde (ter hoogte van de uitrit naast huisnummer 8) plaatsen van het bord ‘Verplichte rijrichting rechtsaf’ (bord D05r). 11. Op het verbindende voetpad tussen de Deken Tijssenstraat en de Thur Laudystraat twee borden plaatsen ‘Voetpad’ (bord G07). 12. Op de Haspelsestraat (ter hoogte van de kruising met de Linde) zebra-belijning op het wegdek aanbrengen en daar, en bij het zebrapad op de Rijksweg Noord (ter hoogte van de kruising met de Voorstad) in beide richtingen plaatsen van borden ‘Voetgandersoversteekplaats’ (bord L02) nabij de witte belijning. 13. Op de Rijksweg Noord, ter hoogte van de kruising met de Voorstad, ter hoogte van de kruising met de Willie Hillenstraat, ter hoogte van de kruising met de Linde, en ter hoogte van de kruising met de Walramstraat plaatsen van vier borden ‘Verplicht fietspad’ (bord G11). 14. Op de Rijksweg Noord, ter hoogte van de kruising met de Steenweg plaatsen van een bord ‘Einde verplicht fietspad’ (bord G12). 15. Op de Rijksweg Noord plaatsen van twee borden ‘Voorrangsweg’ (bord B01) ter hoogte van de huisnummers 14 en 54. 16. Op de Rijksweg Noord bij de twee laad- en loshavens plaatsen van vier borden ‘Parkeergelegenheid laden en lossen’ (bord E07). 17. Op de Rijksweg Noord bij de Kiss en Ride-gelegenheid plaatsen van een bord ‘Kiss en Ride-strook’ (bord BW101). 18. Op de Rijksweg Noord nabij huisnummer 36 en aan de overzijde van de weg bij huisnummer 64 plaatsen van een bord ‘Bushalte’ (bord L03). 19. Op de Rijksweg Noord (ter hoogte van de kruising met de Linde) in beide richtingen plaatsen van borden ‘Verplichte rijrichting rechtdoor’ (borden D04) met als onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’ (bord OB54). Volgens de bij het verkeersbesluit behorende tekening. De verkeersmaatregelen gaan in per 1 juni 2016 of op het moment dat wegen daadwerkelijk openbaar worden. 2. Overwegingen 1.1 Project ‘De Ligne’ moet voorzien worden van verkeersborden Het project ‘De Ligne’ nadert zijn voltooiing. Omdat het project helemaal nieuw (zonder verkeersborden) is en dat vanwege de planning noodzakelijk is wordt nu een verkeersbesluit genomen over dit deel van het stadscentrum. Door de uitvoering van het project zijn enkele nieuwe straten ontstaan. Ook is de functie van straten aangepast. Het project ligt tussen het stadscentrum en de Schootsvelden en dient logisch op de hier geldende verkeersregimes aan te sluiten. Voor het stadscentrum als geheel komt er ook een nieuw bebordingsplan. De kern van het totale plan is het instellen van een aaneengesloten voetgangerszone in de binnenstad van Sittard. Het doel is van het bebordingsplan is: • zo min mogelijk variaties in verkeersregime in de binnenstad te bewerkstelligen • duidelijkheid te geven aan alle gebruikers van de binnenstad welke verkeersregels er gelden • (ontsierende) verkeersborden binnen de zone zoveel mogelijk terug te dringen 1.2 Project valt in meerdere plangebieden Voor het centrum van Sittard bestaat het Masterplan openbare ruimte binnenstad Sittard, vastgesteld door de gemeenteraad in juni 2011. Dit masterplan is een uitwerking van het integrale ontwikkelingsplan voor Sittard-centrum, Zitterd Revisited. De uitvoering van het masterplan bestaat uit een aantal onderdelen/projecten, waaronder de afsluiting van de binnenstad voor auto’s met beweegbare (zak)palen, trafficpaaltjes en bebording. 1.3 Voor het bebordingsplan van project ‘De Ligne’ gelden uitgangspunten De essenties/uitgangspunten van het bebordingsplan voor de Ligne, gebaseerd op de algemene uitgangspunten voor de toegang tot de binnenstad, zijn: • De geboden en verboden die gelden in de voetgangerszone worden alleen aan de rand van het gebied aangegeven (kenmerk zone). • De hele binnenstad is 30 km-verblijfsgebied en parkeerverbodszone. Verder geldt er een lengtebeperking van 10 m voor (vracht)auto’s en een maximale aslast van vier ton. • De venstertijden voor laad- en losverkeer zijn: ma t/m za 6 - 12 h en 18.30 - 21.30 h, donderdag koopavond 21.30 - 23.00 h. • Laad- en losverkeer kan gedurende de venstertijden de Willie Hillenstraat vanaf de Rijksweg Noord in en uit. De venstertijden voor het laad- en losverkeer in het voetgangersgebied zijn: ma t/m za 6-12 h en 18.30 – 21.30 h, donderdag koopavond 21.30 – 23.00 h. Bevoorading van het complex kan verder plaatsvinden via twee laad- en loshavens aan de Rijksweg Noord en via de Linde (24 uur per dag). Daarnaast is er een inpandig laad- en losdock. • Fietsen is op de Willie Hillenstraat, Ligne en Thur Laudystraat 24 uur per dag toegestaan met als doel om door het midden van de Ligne een oost-westverbinding te realiseren. In deze richting mag de voetgangerszone gebruikt worden door fietsers. In de noord-zuidrichting (Wolf en Hertzdahlstraat) wil de Ligne tijdens de middaguren geen doorgaande fietsverbinding bieden. In het voornemenbesluit was opgenomen dat op maandag tot en met zaterdag tot 12 h en na 18 h wel gefietst mocht worden. In dit definitieve besluit is opgenomen dat fietsen pas toegestaan is vanaf 18.30 h om beter aan te sluiten bij de venstertijden voor laad- en losverkeer. Lossen is immers ook toegestaan vanaf 18.30 uur. Voor grote delen van de rest van het centrum is een besluit in voorbereiding waarbij fietsen ook vanaf 18.30 h is toegestaan. Het Julia van Ravensbergpad is op dit moment als noord-zuid fietsverbinding in gebruik, maar verliest later in 2016 deze functie wanneer het pad aan de zuidkant fysiek wordt afgesloten van de Haspelsestraat. Vooruitlopend op deze fysieke afsluiting komt er bij dit pad een bord doodlopende weg. De Wolf en Hertzdahlstraat zal voor fietsers open zijn voordat het Julia van Ravensbergpad fysiek wordt afgesloten. • Op de toegangsstraten waar (soms) verkeer is toegestaan, worden de verkeerstekens geclusterd op een portaal. Op fiets- en voetpaden en overige wegen waar geen autoverkeer kan of mag komen, wordt volstaan met alleen het voetgangerszonebord met een onderbord dat fietsen is toegestaan. • De Linde heeft een aparte status. Deze straat ligt buiten de voetgangerszone maar vormt wel de rand van de Ligne. De straat is ingericht als een shared-space-gebied waar in twee richtingen (brom)fietsverkeer is toegestaan. Voor auto’s geldt er éénrichtingsverkeer vanaf de Haspelsestraat en dan nog alleen voor bestemmingsverkeer. 1.4 Het voorstel past binnen de bedoeling van de Wegenverkeerswet 1994 Uit het oogpunt van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, goede doorstroming op wegen, de bescherming van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan, het waarborgen van de vrijheid van verkeer, evenals het voorkomen van door verkeer veroorzaakte overlast c.q. hinder en schade zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a t/m d, artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 wordt het noodzakelijk geacht in de Linde, de Willie Hillenstraat, de Ligne, de Thur Laudystraat, de Wolf en Herzdahlstraat, het Julia van Ravensbergpad, de Haspelsestraat en de Voorstad maatregelen te nemen. Deze straten zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Sittard-Geleen en liggen binnen de bebouwde kom, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994. 3 . Formeel kader Verkeersbesluiten worden genomen op basis van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Algemene wet Bestuursrecht. Tot het nemen van onderhavig besluit is ondergetekende bevoegd conform het op 1 oktober 2013 in werking getreden “Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit van de gemeente Sittard-Geleen 2013-II” d.d. 17 september 2013, het “Mandaatbesluit hoofd Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer inzake verkeersbesluiten” van 8 juli 2014, en het op 14 mei 2015 in werking getreden “Ondermandaatbesluit Teammanager Beheer en Ontwerp, Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer” d.d. 28 april 2015 en het “Vervangingsbesluit Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer 2014” d.d. 4 juni 2014. 4. Advies en inspraak De ambtelijke Werkgroep Verkeer, waarin onder meer verkeerskundigen en de regiopolitie zitting hebben, heeft op 16-12-2015 positief geadviseerd over de voorgestelde verkeersmaatregelen. Van 10-03-2016 tot en met 23-03-2016 heeft het voornemenbesluit ter inzage gelegen. Hierop zijn geen reacties binnen gekomen. 5. Ondertekening Sittard-Geleen, 01-04-2016, 1618688 Namens Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen, Teammanager Beheer en Ontwerp Ing. R.M.W. Dumont 6. Inzage en bezwaar Het verkeersbesluit met de bijbehorende stukken kan worden ingezien van donderdag 14-04-2016 tot en met woensdag 25-05-2016. Bij de receptie van de Stadswinkel, Markt 1 in Geleen. Maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur en donderdag tot 20.00 uur. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u gedurende de termijn van zes weken dat het besluit ter inzage ligt een bezwaarschrift indienen. Dat kan op verschillende manieren: Elektronisch (met DigiD) Op www.sittard-geleen.nl (trefwoord bezwaar / bezwaarschrift) staat hoe u dit doet. Tip: zorg dat u de documenten die u eventueel wilt toevoegen aan uw bezwaarschrift digitaal beschikbaar heeft (pdf, Word of Excel). Een bezwaarschrift, gestuurd via e-mail, sms, Twitter e.d. kunnen wij niet in behandeling nemen. Schriftelijk Stuur uw bezwaarschrift naar: Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen Postbus 18 6130 AA Sittard In uw bezwaarschrift vermeldt u: • uw naam en adres; • de datum; • de beslissing waartegen u bezwaar maakt; • de reden(en) van uw bezwaar; • uw handtekening. Zet op de linkerbovenhoek van de envelop ‘bezwaarschrift’. Fax U kunt uw bezwaarschrift faxen naar nummer 046-477 75 55. Let er wel op dat het begin van de fax vóór twaalf uur ’s avonds op de laatste dag van de termijn binnen moet zijn. Persoonlijk U kunt uw bezwaarschrift persoonlijk afgeven bij de Stadswinkel, Markt 1, Geleen. U krijgt hierbij een officieel ontvangstbewijs. Meer informatie Wilt u meer informatie over wat u kunt doen als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente? Lees dan de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’. Daarin staat hoe u bezwaar kunt maken of beroep kunt instellen tegen een gemeentelijke beslissing. Deze brochure kunt u afhalen bij de infobalie van het gemeentehuis. U kunt hem ook aanvragen via www.overheid.nl of 1400 (lokaal tarief). Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd. Een bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan –nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg (bestuursrecht): Postbus 950; 6040 AZ ROERMOND, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Sittard-Geleen. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Sittard-Geleen volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwssittardgeleen.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Sittard-Geleen.
© LokaalnieuwsSittardGeleen.nl
Laatste berichten